Komplexná logopedická a špeciálnopedagogická starostlivosť deťom s poruchami reči a učenia
Logopedická starostlivosť
Prevencia, diagnostika a terapia narušenej komunikačnej schopnosti u detí predškolského i školského veku. Nastavenie výchovno-vzdelávacieho procesu.
Poruchy výslovnosti
- nesprávna výslovnosť hlások
- absencia niektorých hlások
- zamieňanie hlások v bežnej komunikácii
- slabá zrozumiteľnosť reči
- zhodnotenie vývinu reči a komunikačných schopností u detí v ranom veku
- vyšetrenie jazykových schopností u detí predškolského veku (výslovnosť, naratíva, jazykový cit, fonematické uvedomovanie, sluchová pamäť, slovná zásoba, porozumenie reči a iné
- vyšetrenie a terapia špecifických porúch učenia
- vyšetrenie a terapia plynulosti reči
- posúdenie rizika vzniku špecifických porúch učenia (dyslexia, dysortografia, a iné)
- prevencia porúch učenia
Depistáž - Diagnostika školskej pripravenosti u predškolákov
Orientačné vyšetrenie školskej pripravenosti
Pomôžeme Vám posúdiť, či je Vaše dieťa pripravené do školy
Ak si nie ste istí, či je Vaše dieťa dostatočne zrelé a pripravené na školu, vieme Vám pomôcť vyšetrením školskej pripravenosti.
Posúdime jednotlivé oblasti pripravenosti a zrelosti na školu a odporučíme Vám optimálne riešenie pre Vaše dieťa.
TEST RIZIKA PORÚCH ČÍTANIA A PÍSANIA PRE RANNÝCH ŠKOLÁKOV 1. - 4. ročník
Komplexná starostlivosť o predškoláka podľa individuálnych potrieb, zameranie na správnu artikuláciu, fonematický sluch, vizuálne a sluchové vnímanie, grafomotoriku.
TEST RIZIKA MATEMATICKÝCH PORÚCH PRE RANNÝCH ŠKOLÁKOV 1.- 4. ročník
VYŠETRENIE A TERAPIA ŠPECIFICKÝCH PORÚCH UČENIA
PREVENCIA A NÁPRAVA PORÚCH UČENIA – podpora čiastkových funkcií
HRAVÉ KRESLENIE podpora Grafomotoriky
(3-7 rokov)
Podporte grafomotorické zručnosti vášho dieťaťa a zlepšite jeho vzťah ku kresleniu.
Trvanie kurzu: 4x mesačne, 50 minút
Kurz je určený pre deti, ktoré neobľubujú kreslenie, vyhýbajú sa mu, či nedokážu vyfarbiť obrázok bez prekročenia línií. Kurz je vhodný aj pre deti menej obratné, kde dochádza k rozvoju pamäte pozornosti, pravoľavej orientácie, orientácie v priestore a rytmizácie. Kurz prebieha v skupinkách s maximálnym počtom 6 detí.
Praktické techniky rozvíjania
- kreslenie
- maľovanie
- vyfarbovanie
- strihanie / modelovanie
- lepenie
- skladanie papiera
- navliekanie
- práca so štipcami
- hádzanie predmetov na cieľ
- solenie
- Cieľom kurzu
- rozvoj jemnej a hrubej motoriky
- koordinácia oko – ruka
- podpora a fixácia správneho úchopu
- zvládnutie širokej škály grafických prvkov
- uvoľňovacie cvičenia
- nácvik uvedomovania si prítlaku
Špeciálnopedagogická starostlivosť
Komplexná špeciálno-pedagogická starostlivosť pre deti a žiakov s poruchami:
- učenia / dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia a poruchy správania / ADHD, ADD /
- sluchovým postihnutím
- zrakovým postihnutím
- mentálnym postihnutím
- telesným postihnutím
- autistickým spektrom
- viacnásobným postihnutím v kombinácii s narušenou komunikačnou schopnosťou
- narušenou komunikačnou schopnosťou
- psychosociálne narušených jedincov
Diagnostika porúch autistického spektra
Vyšetrenie ADOS-2, Autism Diagnostic Observation Schedule, pozostáva z priameho pozorovania dieťaťa pri presne stanovených aktivitách a ponukách, ktoré vytvárajú dostatok možností pre sociálnu interakciu a komunikačné schopnosti dieťaťa. Výsledkom je miera autistických príznakov u daného jedinca.
Ponúkame vyšetrenie intenzity autistických symptómov u jedincov od 12 mesiacov do dospelosti.
Používame medzinárodne uznávanú diagnostickú metódu ADOS-2, ktorá je metódou polo-štruktúrovaného a štandardizovaného posúdenia autistických symptómov. Testovací materiál je používaný pre stimuláciu určitého správania, komunikácie a sociálnych interakcií v rámci piatich nezávislých modulov (podľa veku a jazykovej + rečovej úrovne).
Na základe daných algoritmov je v rámci každého z modulov štandardizovaným spôsobom vyhodnocovaná intenzita autistických symptómov daného jedinca.
Doba trvania: približne hodina
NEUROVÝVOJOVÁ STIMULÁCIA NVS Pohybom sa učíme® je ucelený program na inhibíciu primárnych reflexov. Testy aj cviky vychádzajú z psychomotorického vývoja dieťaťa, program je možné využívať vo všetkých vekových skupinách. Neuromotorická nezrelosť je definovaná ako nepretržité pretrvávanie viacerých primitívnych reflexov u dieťaťa staršieho ako jeden rok a/alebo prítomnosťou nedostatočne vyvinutých posturálnych reflexov u detí starších ako tri a pol roka.Reflexy sú zrkadlá vyvíjajúceho sa nervového systému, resp. odzrkadľujú stupeň zrelosti centrálnej nervovej sústavy (CNS).
TRÉNING JAZYKOVÝCH SCHOPNOSTÍ PODĽA EĽKONINA
Metóda postupujúcou zábavnou formou od hovoreného slova k čítanému, pochopenie hláskovej štruktúry slova, posilňovanie porozumenia slovám. Rozvoj myslenia a poznávacích schopností vedúcim k zvládnutiu čítania a písania.
PERCEPČNÉ A MOTORICKÉ OSLABENIA V ŠKOLSKEJ PRAXI
Diagnostický a nápravný program pracujúci s vytváraním, rozvojom, posilňovaním a prepojením funkcií zmyslových, kognitívnych a motorických.
KUPOZ Program KUPOZ vypracovala klinická psychologička PhDr. Pavla Kuncová za účelom rozvoja pozornosti u detí. Program je určený pre deti mladšieho školského veku od 8 do 12 rokov. Zameraný je najmä na rozvíjanie sluchového a zrakového vnímania, sluchovej a zrakovej pamäte, schopnosti koncentrácie pozornosti, logické myslenie a vyjadrovacie schopnosti. Pre koho je vhodný
Obvykle sa program s úspechom využíva najmä pre deti:- s poruchami pozornosti a hyperaktivitou,
- poruchami učenia,
- pomalším psychomotorickým tempom,
- neurotickými ťažkosťami
- s hraničným intelektom,
- s intelektovým nadaním
KUPREV Program obsahuje 15 lekcií, ktoré dieťa a rodičia postupne sprevádzajú vyváženým setom tém. Každá lekcia obsahuje aj hlbšie súvislosti, mapuje otázkami porozumenia (odpovede uvedené) a ponúka aj úlohy, v ktorých si deti všetko precvičia. Program napomáha dieťaťu s orientáciou vo svete, uľahčuje adaptáciu pri zahájení školskej dochádzky. Možno využiť plošne - u detí zdravých (vrátane nadaných) aj u detí s rôznymi problémami (ťažkosti s pozornosťou či hyperaktivitou, dysfázia či iné poruchy reči a komunikácie, poruchy autistického spektra, ťažkosti v oblasti emócií a správania, deficit kognitívnych schopností, odlišný materinský jazyk .)
Škola pozornosti
Metodika je určená pre žiakov, ktorí sú príliš aktívni, neposední, konajú impulzívne alebo naopak, sú pomalí, málo aktívni a rozptýlení. Toto sú prejavy nedostatočne rozvinutej pozornosti a neschopnosti plánovať a kontrolovať vlastné aktivity a správanie. U predškolákov takéto ťažkosti nie sú príliš očividné, ale v škole vedú k slabým výkonom v učení, čo má za následok stratu motivácie učiť sa, nechuť chodiť do školy a dieťa sa stáva chronicky neúspešným žiakom.
Táto metodika je založená na práci s číselným radom a číslicami, avšak hlavným cieľom nie je učiť deti počítať, ale rozvíjať pozornosť a návyky programovania a kontroly činnosti.
Komunikačné stratégie
Kurz je určený pre rodičov detí vo veku od 0-3 rokov, prípadne aj pre tých ktorých deti sú neverbálne, málo hovoriace či s vývinovými poruchami reči. Na kurze sa oboznámime s vývinom reči dieťaťa ale aj s rizikovými faktormi, ktoré rodičovi priblížia či jeho dieťa má alebo nemá riziko vzniku porúch reči. Ďalej si predstavíme komunikačné stratégie, naučíme sa ako ich efektívne používať v komunikácii s dieťaťom tak, aby z toho profitoval rodič aj dieťa. Ukážeme si aj konkrétne hračky a hrové aktivity, ktoré dokážu pozitívne vplývať na vývin reči u dieťaťa. Po absolvovaní kurzu je možné pokračovať v intervencii v našom zariadení, kde bude rodičovi poskytované individualizované poradenstvo.
Kurz s cieľom reprodukcie rozprávkového príbehu
Trvanie kurzu: 4 stretnutia
Náš hravý kurz s pomocou rozprávky zabaví aj podporí rozprávačské schopnosti vášho dieťaťa.
Je vhodný pre deti pred nástupom do školy, s odloženou školskou dochádzkou, aj pre deti s poruchou vývinu jazyka a reči, v ktorom sa učia vyjadrovať časovú následnosť a príčinno – dôsledkové vzťahy. Kurz prebieha hravou formou, využíva prvky dramatizácie skupinách 4 – 6 detí.
Pomocou kurzu sa naši malí klienti učia reprodukovať príbeh a rozvíjajú tak aktívnu i pasívnu slovnú zásobu vnímať časovú následnosť a príčinno – dôsledkové vzťahy rozvíjať zrakové a sluchové vnímanie predčitateľskú gramotnosť