Komplexná logopedická a špeciálnopedagogická starostlivosť deťom s poruchami reči a učenia


Logopedická starostlivosť

Prevencia, diagnostika a terapia narušenej komunikačnej schopnosti u detí predškolského i školského veku. Nastavenie výchovno-vzdelávacieho procesu.

Poruchy výslovnosti

  • nesprávna výslovnosť hlások
  • absencia niektorých hlások
  • zamieňanie hlások v bežnej komunikácii
  • slabá zrozumiteľnosť reči
  • zhodnotenie vývinu reči a komunikačných schopností u detí v ranom veku
  • vyšetrenie jazykových schopností u detí predškolského veku (výslovnosť, naratíva, jazykový cit, fonematické uvedomovanie, sluchová pamäť, slovná zásoba, porozumenie reči a iné
  • vyšetrenie a terapia špecifických porúch učenia
  • vyšetrenie a terapia plynulosti reči
  • posúdenie rizika vzniku špecifických porúch učenia (dyslexia, dysortografia, a iné)
  • prevencia porúch učenia

Depistáž - Diagnostika školskej pripravenosti u predškolákov

Orientačné vyšetrenie školskej pripravenosti

Pomôžeme Vám posúdiť, či je Vaše dieťa pripravené do školy

Ak si nie ste istí, či je Vaše dieťa dostatočne zrelé a pripravené na školu, vieme Vám pomôcť vyšetrením školskej pripravenosti. 

Posúdime jednotlivé oblasti pripravenosti a zrelosti na školu a odporučíme Vám optimálne riešenie pre Vaše dieťa.


TEST RIZIKA PORÚCH ČÍTANIA A PÍSANIA PRE RANNÝCH ŠKOLÁKOV 1. - 4. ročník

Komplexná starostlivosť o predškoláka podľa individuálnych potrieb, zameranie na správnu artikuláciu, fonematický sluch, vizuálne a sluchové vnímanie, grafomotoriku.


TEST RIZIKA MATEMATICKÝCH PORÚCH PRE RANNÝCH ŠKOLÁKOV 1.- 4. ročník



VYŠETRENIE A TERAPIA ŠPECIFICKÝCH PORÚCH UČENIA


PREVENCIA A NÁPRAVA PORÚCH UČENIA  – podpora čiastkových funkcií


TRÉNING PREDŠKOLSKÝCH ZRUČNOSTÍ, ROZVOJ POZORNOSTI A GRAFOMOTORIKY

HRAVÉ KRESLENIE podpora Grafomotoriky

(3-7 rokov)

Podporte grafomotorické zručnosti vášho dieťaťa a zlepšite jeho vzťah ku kresleniu.

Trvanie kurzu: 4x mesačne, 50 minút

Kurz je určený pre deti, ktoré neobľubujú kreslenie, vyhýbajú sa mu, či nedokážu vyfarbiť obrázok bez prekročenia línií. Kurz je vhodný aj pre deti menej obratné, kde dochádza k rozvoju pamäte pozornosti, pravoľavej orientácie, orientácie v priestore a rytmizácie. Kurz prebieha v skupinkách s maximálnym počtom 6 detí.

Praktické techniky rozvíjania

  • kreslenie
  • maľovanie
  • vyfarbovanie
  • strihanie / modelovanie
  • lepenie
  • skladanie papiera
  • navliekanie
  • práca so štipcami
  • hádzanie predmetov na cieľ
  • solenie
  • Cieľom kurzu
  • rozvoj jemnej a hrubej motoriky
  • koordinácia oko – ruka
  • podpora a fixácia správneho úchopu
  • zvládnutie širokej škály grafických prvkov
  • uvoľňovacie cvičenia
  • nácvik uvedomovania si prítlaku

Špeciálnopedagogická starostlivosť

Komplexná špeciálno-pedagogická starostlivosť pre deti a žiakov s poruchami:

  •  učenia / dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia  a poruchy správania / ADHD, ADD /
  •  sluchovým postihnutím
  •   zrakovým postihnutím
  •   mentálnym postihnutím
  •   telesným postihnutím
  •   autistickým spektrom
  •    viacnásobným postihnutím  v kombinácii s narušenou komunikačnou schopnosťou
  •   narušenou komunikačnou schopnosťou
  •   psychosociálne narušených jedincov 

Diagnostika porúch autistického spektra

Vyšetrenie ADOS-2, Autism Diagnostic Observation Schedule, pozostáva z priameho pozorovania dieťaťa pri presne stanovených aktivitách a ponukách, ktoré vytvárajú dostatok možností pre sociálnu interakciu a komunikačné schopnosti dieťaťa. Výsledkom je miera autistických príznakov u daného jedinca. 

Ponúkame vyšetrenie intenzity autistických symptómov u jedincov od 12 mesiacov do dospelosti. 

Používame medzinárodne uznávanú diagnostickú metódu ADOS-2, ktorá je metódou polo-štruktúrovaného a štandardizovaného posúdenia autistických symptómov. Testovací materiál je používaný pre stimuláciu určitého správania, komunikácie a sociálnych interakcií v rámci piatich nezávislých modulov (podľa veku a jazykovej + rečovej úrovne). 

Na základe daných algoritmov je v rámci každého z modulov štandardizovaným spôsobom vyhodnocovaná intenzita autistických symptómov daného jedinca.
Doba trvania: približne hodina


NEUROVÝVOJOVÁ STIMULÁCIA NVS Pohybom sa učíme® je ucelený program na inhibíciu primárnych reflexov. Testy aj cviky vychádzajú z psychomotorického vývoja dieťaťa, program je možné využívať vo všetkých vekových skupinách. Neuromotorická nezrelosť je definovaná ako nepretržité pretrvávanie viacerých primitívnych reflexov u dieťaťa staršieho ako jeden rok a/alebo prítomnosťou nedostatočne vyvinutých posturálnych reflexov u detí starších ako tri a pol roka.Reflexy sú zrkadlá vyvíjajúceho sa nervového systému, resp. odzrkadľujú stupeň zrelosti centrálnej nervovej sústavy (CNS). 

 

TRÉNING JAZYKOVÝCH SCHOPNOSTÍ PODĽA EĽKONINA

Metóda postupujúcou zábavnou formou od hovoreného slova k čítanému, pochopenie hláskovej štruktúry slova, posilňovanie porozumenia slovám. Rozvoj myslenia a poznávacích schopností vedúcim k zvládnutiu čítania a písania.


PERCEPČNÉ A MOTORICKÉ OSLABENIA V ŠKOLSKEJ PRAXI

Diagnostický a nápravný program pracujúci s vytváraním, rozvojom, posilňovaním a prepojením funkcií zmyslových, kognitívnych a motorických.



KUPOZ Program KUPOZ vypracovala klinická psychologička PhDr. Pavla Kuncová za účelom rozvoja pozornosti u detí. Program je určený pre deti mladšieho školského veku od 8 do 12 rokov. Zameraný je najmä na rozvíjanie sluchového a zrakového vnímania, sluchovej a zrakovej pamäte, schopnosti koncentrácie pozornosti, logické myslenie a vyjadrovacie schopnosti. Pre koho je vhodný

Obvykle sa program s úspechom využíva najmä pre deti:
  • s poruchami pozornosti a hyperaktivitou,
  • poruchami učenia,
  • pomalším psychomotorickým tempom,
  • neurotickými ťažkosťami
  • s hraničným intelektom,
  • s intelektovým nadaním 

KUPREV Program obsahuje 15 lekcií, ktoré dieťa a rodičia postupne sprevádzajú vyváženým setom tém. Každá lekcia obsahuje aj hlbšie súvislosti, mapuje otázkami porozumenia (odpovede uvedené) a ponúka aj úlohy, v ktorých si deti všetko precvičia.  Program napomáha dieťaťu s orientáciou vo svete, uľahčuje adaptáciu pri zahájení školskej dochádzky. Možno využiť plošne - u detí zdravých (vrátane nadaných) aj u detí s rôznymi problémami (ťažkosti s pozornosťou či hyperaktivitou, dysfázia či iné poruchy reči a komunikácie, poruchy autistického spektra, ťažkosti v oblasti emócií a správania, deficit kognitívnych schopností, odlišný materinský jazyk .)


Škola pozornosti

Metodika je určená pre žiakov, ktorí sú príliš aktívni, neposední, konajú impulzívne alebo naopak, sú pomalí, málo aktívni a rozptýlení. Toto sú prejavy nedostatočne rozvinutej pozornosti a neschopnosti plánovať a kontrolovať vlastné aktivity a správanie. U predškolákov takéto ťažkosti nie sú príliš očividné, ale v škole vedú k slabým výkonom v učení, čo má za následok stratu motivácie učiť sa, nechuť chodiť do školy a dieťa sa stáva chronicky neúspešným žiakom.

Táto metodika je založená na práci s číselným radom a číslicami, avšak hlavným cieľom nie je učiť deti počítať, ale rozvíjať pozornosť a návyky programovania a kontroly činnosti.



Komunikačné stratégie

Kurz je určený pre rodičov detí vo veku od 0-3 rokov, prípadne aj pre tých ktorých deti sú neverbálne, málo hovoriace či s vývinovými poruchami reči. Na kurze sa oboznámime s vývinom reči dieťaťa ale aj s rizikovými faktormi, ktoré rodičovi priblížia či jeho dieťa má alebo nemá riziko vzniku porúch reči. Ďalej si predstavíme komunikačné stratégie, naučíme sa ako ich efektívne používať v komunikácii s dieťaťom tak, aby z toho profitoval rodič aj dieťa. Ukážeme si aj konkrétne hračky a hrové aktivity, ktoré dokážu pozitívne vplývať na vývin reči u dieťaťa. Po absolvovaní kurzu je možné pokračovať v intervencii v našom zariadení, kde bude rodičovi poskytované individualizované poradenstvo.


Kurz s cieľom reprodukcie rozprávkového príbehu

Trvanie kurzu: 4 stretnutia

Náš hravý kurz s pomocou rozprávky zabaví aj podporí rozprávačské schopnosti vášho dieťaťa.

Je vhodný pre deti pred nástupom do školy, s odloženou školskou dochádzkou, aj pre deti s poruchou vývinu jazyka a reči, v ktorom sa učia vyjadrovať časovú následnosť a príčinno – dôsledkové vzťahy. Kurz prebieha hravou formou, využíva prvky dramatizácie  skupinách 4 – 6 detí.

Pomocou  kurzu sa naši malí klienti učia reprodukovať príbeh a rozvíjajú tak aktívnu i pasívnu slovnú zásobu vnímať časovú následnosť a príčinno – dôsledkové vzťahy rozvíjať zrakové a sluchové vnímanie predčitateľskú gramotnosť